Večer performativních akcí přináší do prostor ostravského Bauhausu trojici živých intervencí zrcadlících statickou část výstavy Přípravný portrét Mladé dívky.
Postava Mladé dívky jako jeden z hlavních archetypálních symbolů a zároveň marketingových mechanismů současné kultury zde ožívá v uměleckých performancích soustředících se na chladnou charismatičnost módních přehlídek a afektovanost hereckých výstupů. Všechny tři akce: Lukáše Hofmanna / Salivy, skupiny Brud a Aleksandry Ska – zároveň zdůrazňují roli instantní obrazové dokumentace expanzivně se šířící po propojených obrazovkách. Teprve ve fotografii a videu jako touženém výsledku inscenovaných představení vyvstávají mechanismy formující tělo Mladé-dívky jako manipulovaný digitální obraz. Ten zároveň v nekonečném kruhu zpětně utváří politiku identity těl skutečných, napájených z obrazovek elektrickými vlnami touhy a rozkoše.
Obrovský prostor opuštěného hypermarketu se stává součástí post-korporátní apokalyptické vize, ve které jsou marketingové mechanismy útočící na spotřebitele, disponující již jen vlastním časem, odráženy zpět jejich nekonečným přehráváním.
Michal Novotný, kurátor
Program
18.00 Aleksandra Ska: OAA/Vege version, 2012/2017 + Natalia LL: Consumer Art, 1972
18.45 – 20.30 Lukáš Hofmann / Saliva: Dry Me a River, 2017
Performující: Coco Kate, Vojtech Frohlich, Lukáš Hofmann / Saliva, Lužek Marný, Magdalena Mitterhoffer, Alexandra Myshalova, František Mucha, Jiří Pitrmulc, Marat Zakirov
přestávka
21.00 Aditya Mandayam pro skupinu Brud: Milf-selfie, 2016
21.30 Afterparty / Producent a DJ Strachkvas
Aleksandra Ska (*1975, Łódź, Polsko) je intermediální umělkyně a aktivistka. Studovala na Akademii Sztuk Pięknych v Lodži. Žije v Poznani. V roce 2011 dostala ocenění Medal Młodej Sztuki. Vede studio Sochařství a prostorových uměleckých forem ve Štětíně. Její umělecká praxe podkopává sociálně a kulturně zakotvené modely sexuální identifikace, emocionálního vyjádření, mezilidských vztahů a životních rolí. S instalacemi, videem a objekty zachází jako s vizuálními a haptickými metaforami, jejichž cílem je transformovat společenské a kulturní vzorce myšlení a konání.
Natalia LL (*1937, Żywiec, Polsko) je pionýrkou performativního feministického umění ve střední a východní Evropě. V roce 1970 spolu založila galerii PERMAFO ve Vratislavi. Jako stipendistka Kościuszkowy nadace se zúčastnila v roce 1977 rezidenčního pobytu v New Yorku. Byla jednou z prvních umělkyň na světe, kdo z feministických pozic kritizoval konceptuální umění pro jeho excesivní racionalizaci a nedostatek fyzické sensuality.
Lukáš Hofmann / Saliva (*1993, Praha) je umělcem s ohebnou a na dotek jemnou identitou, občasným DJem, modelem a promotérem zachraňujícím médium internetu. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Žije v Berlíně. Jeho umělecká praxe je založená na performativním vyjádření se zdůrazněním kolektivního rozměru tělesnosti. Pracuje s aurou osobního setkání, její komodifikací a dokumentací. Pohybuje se v prostoru třetího čtení, rovnováhy v současné protikladnosti. Jeho kolaborativní projekty byly prezentovány v Schinkel Pavilonu v Berlíně, v Moderna Museet ve Stockholmu a v Kabaretu Voltaire v Curychu.
Aditya Mandayam (*1984, Bangalore, India) je fotograf, filmař a teoretik momentálně žijící mezi Varšavou a Vídní. Studoval lingvistickou antropologii v Jakartě a ve Stanfordu a biologickou kybernetiku v Tubingenu. Je absolventem Rijksakademie van beeldende kunsten v Amsterdamu, účastnil se rezidenčních pobytů ve Wiels v Bruselu a Rupert ve Vilniusu. Brud (polsky špína) je indo-polský kolektiv operující z bývalých jatek v centrální Varšavě. Praxe Brudu se volně pohybuje mezi pódiem, obrazovkou a okem.
Mobilní bar a občerstvení
COKAFE
Partneři akce
Dolní oblast Vítkovice
Ottolinger
Foto:
12.04.2017 / Přípravný portrét Mladé dívky – série performancí (M. Novotný a M. Popelář)
Ohlasy:
14.04.2017 / Ostravan.cz: Madona trůnící s klobásami, pocta roztrhanosti a druhý břeh aneb Bauhaus plný performerů
18.04.2017 / ČRo Vltava, Mozaika: Umělecké performance v Bauhausu
21.06.2017 / Glamcult.com: Ottolinger fashions Lukas Hofmann’s moving tale