PLATO zájezd Pojedeme uvidíme

Náš první poznávací zájezd za uměním do Polska má stále volná místa! Prodloužili jsme termín pro přihlášení až do čtvrtka 14. září. Užijte si s námi varšavské přehlídky Warsaw Gallery Weekend a NOT FAIR a také návštěvu Muzea Sztuki w Łodzi. Proč byste měli jet, i o tom je rozhovor s ředitelem PLATO Markem Pokorným.  


Proč míří první zájezd za současným uměním nazvaný Pojedeme, uvidíme I právě do Varšavy a Lodže?

Je to přirozená volba. Fakticky se o PLATO zajímá nejvíce polská scéna, která si uvědomuje jeho výjimečnou pozici. Jsou to naši sousedi a měli bychom je lépe poznat. Polská scéna je mimořádně inspirativní a silná, a to včetně institucí, které jim můžeme vlastně jen závidět. Navíc Warsaw Gallery Weekend umožňuje v koncentrované podobě vidět průřez polskými aktivitami a uměním. Přehlídka NOT FAIR naopak představí nejméně dvě desítky umělců z celé Evropy. No a Lodž, která se v něčem podobá Ostravě, je tradiční centrum moderního a současného umění. Tamější muzeum umění pod vedením Jaroslava Suchana již mnoho let patří k nejvýznamnějším ve střední Evropě.

Proč by si lidé neměli nechat zájezd ujít a na co se mohou těšit?

Na spoustu umění, to je jasné. Mohou se pak dobře orientovat v tom, co Varšava a Lodž nabízejí, a hlavně mohou o tom, co uvidí, mluvit spolu. Jako každý zájezd je i tento určitým druhem sociální zkušenosti. Pokud se vytvoří zájezdová komunita, může to pro řadu účastníků znamenat intenzivnější pochopení současného umění prostřednictvím interakce s dalšími lidmi, které na začátku třeba vůbec neznal. Chce to také kus odvahy.

Kdo budou podle vás ti odvážlivci – komu je vlastně zájezd určený?

Je to zájezd pro širokou veřejnost, cenově dostupný je i pro studenty. Je tu spousta lidí, kteří by sami za současným uměním nejeli. Většinou je vytáhne nějaká dobře propagovaná velká výstava určená širokému publiku. Když poskytneme servis, informace, kvalifikované průvodce a určitou míru organizačního komfortu, je možné, že to někdo jen tak zkusí a užije si to.

Co zájezd přinese naopak galerii, která ho sama pořádá?

Pro PLATO je to samozřejmě hodně práce navíc. Na druhou stranu ale můžeme lépe poznat své návštěvníky a lidi, kterým stojí za to věnovat dva dny výletu za uměním. To nám může hodně pomoci poznat, jak vnímají naše aktivity, co lze dělat jinak a také co našim návštěvníkům chybí, po čem třeba touží a my to nevíme.

Poznávací zájezd za uměním je v PLATO první svého druhu – proč jste ho zařadili do programové nabídky?

Pro srovnání a rozšíření zkušeností se současným uměním je důležité orientovat se v různých prostředích. Přece jen je Ostrava a Česká republika v tomto smyslu periferie (v dobrém slova smyslu – jsme tak pro řadu lidí, kurátorů, kritiků a umělců zajímaví). Takže zájezd za uměním spojený s poznáním lokální scény je z mého pohledu důležitý prvek naší nabídky. Rozšiřuje povědomí o současném umění a mohl by také přispět k pochopení toho, že PLATO je srovnatelné s tím, co se děje v okolním prostředí, ale zároveň je nějak jiné.

Zájezd má v názvu „jedničku“ – bude tedy PLATO v poznávacích zájezdech za uměním pokračovat?

Určitě bych chtěl, aby se z toho stal standardní bod našeho programu. V pořadí bude Berlín, Budapešť, nabízí se Vídeň, ale také další místa v Německu, Polsku… Snažíme se pracovat v určitých cyklech či sériích – letos soustavně představujeme vztah současného umění a alternativních hudebních projektů, dlouhodobě pak představujeme různé teoretické přístupy k umění a společnosti anebo ukazujeme, jak přemýšlí umělec. Plus nabízíme pravidelné víkendové dílny a programy, které mají zpřístupnit svět současného umění dětem a rodinám.

Takže jednou ročně se Kancelář pro umění promění v cestovní kancelář?

S pojmem „kancelář“ si trochu hrajeme. Umění obvykle bývá vnímáno jako něco, co se vymyká byrokratické povaze moderního světa a styku mezi lidmi, jako něco mimo řád; to na jedné straně. Na druhé straně jsou výstupy a obsahy „neutrálního“ prostředí různorodé a prakticky naplňují různé lidské potřeby a pomáhají uskutečňovat zcela konkrétní cíle. Takže v naší kanceláři tak trochu administrujeme různé přístupy k umění a různé projekty, které s uměním a jeho místem v životě souvisejí. Cestovní kancelář je navíc něco, co si všichni umí představit, takže snad si pak dokáže více lidí také představit, k čemu je dobrá i kancelář pro umění.