Maix Mayer dlouhodobě zkoumá aspekty německé i celoevropské modernity z perspektivy utopie a dystopie a přetváří je v nejrozmanitější komplexní narace ukazující souvislosti i paradoxy naší moderní historie. Ostravská výstava tohoto významného německého umělce byla připravena exkluzivně pro PLATO a zabývá se historií i současností ostravského regionu, který se na nestabilním průsečíku etnik a ideologií přetavil během moderní doby v neopakovatelný amalgám budící údiv i nostalgii zároveň.

Několik intenzivních pobytů, které během posledního roku strávil pátráním a natáčením na Ostravsku, transformuje Maix Mayer do subjektivně fantaskní multi-projekce kombinující prvky industriální archeologie, dokumentárního filmu a divadla. Mayer se pouští do průzkumu a dokumentace ostravských dominant i legend a zkoumá je z pozice estetiky i logiky, aby je svým vlastním způsobem opět spojil do rozsáhlé obrazové básně doplněné introspektivním komentářem (promlouvajícím navíc ústy protagonistů legendárního filmu Kouř).

Výstava volně navazuje na projekt barosphere 1 prezentovaný na jaře v galerii Eigen+Art v Lipsku. Představuje Mayerův osobitý pohled na ostravskou aglomeraci v abstraktně formulovaném příběhu tří protagonistů, kteří procházejí běžná, bizarní i exotická prostředí jako apoštolové industriální utopie a jejího současného vyústění. Mayer tak zkonstuoval svůj vlastní sen o Ostravě – plný fantaskního údivu, obrazového bohatství i inteligentní empatie.

Pavel Vančát


Maix Mayer (*1960) je konceptuální umělec z Lipska, po studiích mořské biologie ve Stralsundu (1982-87) vystudoval fotografii na lipské Hochschule für Grafik und Buchkunst (1992-2002). Je držitelem mnoha ocenění a stipendií (např. v loňském roce Villa Massimo v Římě) V současnosti je hostujícím profesorem na Akademii umění v polském Štětíně. Ve svých komplexních a často dlouhodobých projektech se zaměřuje na archeologii modernity a její mýty, které zkoumá formou fotografie, videa a instalace.


Výstava se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti.